spis disse 5 supermatvarene
Kosthold,  Organisk

Spis disse 5 supermatvarene og opplev deres MANGE helsegevinster

Supermat er potente naturlige midler mot forskjellige plager, inkludert forkjølelse, sår, betennelse og infeksjoner. Mange supermatvarer, som hvitløk, ingefær, bananer og appelsiner, er enkle å finne på grunn av faktorer som beliggenhet og klima. Men noen supermatvarer er langt fra populære til tross for de mange helsemessige fordelene de gir. (h / t til DailyMail.co.uk)

Kilde: Eat these 5 superfoods and experience their MULTIPLE health benefits

Chaga

Chaga-sopp vokser på bjørketrær i Asia, Canada og Nord-Europa. Det brukes i tradisjonell asiatisk medisin for å bekjempe betennelse, regulere blodtrykk og lindre leddsmerter på grunn av store mengder antioksidanter.

Soppen er en utmerket kilde til melanin, et mørkebrunt til svart pigment som naturlig forekommer i hår, hud og iris hos mennesker og dyr. Melanin er teknisk ikke en antioksidant, men det er i stand til å forhindre celleskader forårsaket av frie radikaler. Melanin beskytter også huden mot solens skadelige ultrafiolette (UV) stråler, som kan forårsake hudkreft.

Chaga-sopp inneholder også kostfiber, som støtter fordøyelsen, regulerer avføring og hjelper vekttap.

Bukkehornkløver

Til tross for å ha ordet «gresk» i navnet, er bukkehornkløver en mye konsumert urt i India. Det er et kjent naturlig middel mot plager, som hoste, forstoppelse og menstruasjonssmerter.

Bukkehornkløver brukes også til å regulere kolesterol og blodsukkernivået. Den inneholder planteforbindelser kjent som fytoøstrogener, som er knyttet til redusert risiko for hjerte- og karsykdommer og brystkreft. Bukkehornkløver frø brukes også til å stimulere melkeproduksjon hos ammende mødre, takket være fytoøstrogener.

Urten inneholder også trigonellin og galaktomannan. I likhet med fytoøstrogener er dette planteforbindelser som har antibakterielle, antivirale og antitumoregenskaper.

Bukkehornkløver frø kan konsumeres rå, stekt eller brygget for å lage te. Bladene kan også tilsettes forskjellige retter.

Fiken

Fiken er søte, kule frukt som er hjemmehørende i de fleste middelhavsland. De antas å ha antioksidanter og betennelsesdempende egenskaper fordi de inneholder store mengder næringsstoffer og mineraler.

For eksempel er fiken rik på kalsium, som spiller en viktig rolle i beinutviklingen. De inneholder også kalium, som regulerer blodtrykket og forhindrer nyrestein. Til sammen senker kalsium og kalium risikoen for osteoporose og brudd.

Fiken er også en utmerket kilde til løselig fiber, som hjelper fordøyelsen og regulerer avføring. Fiber er også knyttet til redusert risiko for forstoppelse, diaré og andre gastrointestinale lidelser.

Mandler

Mandler er rike på antioksidanter og mineraler som beriker kroppen på forskjellige måter. For eksempel reduserer mandler risikoen for hjerte- og karsykdommer, hjerneslag og hjerteinfarkt på grunn av høye mengder flavonoider. Disse planteforbindelsene har antiinflammatoriske egenskaper som understøtter hjerte-kar-funksjoner.

Nøttene inneholder også mineraler som øker hjertets helse, som kalsium, kalium, magnesium og mangan.

Mandler øker også hjernehelsen på grunn av høye mengder riboflavin og L-karnitin. Disse stoffene spiller en viktig rolle i å redusere risikoen for aldersrelaterte hjernetilstander, som demens og Alzheimers sykdom.

Du kan spise mandler rå eller stekt, eller til og med legge dem til fullkornsprodukter og havregryn.

Aprikoser

Aprikoser er runde, gule frukter kjent for å øke immunforsvaret. De inneholder høye mengder vitamin A og C, som hjelper til med forskjellige kroppsfunksjoner, inkludert metabolisme, respirasjon, fordøyelse og immunitet. Aprikoser inneholder også antioksidanter som beskytter kroppen mot celleskader forårsaket av frie radikaler.

Øk immunforsvaret ditt ved å inkludere næringsrike frukt og grønnsaker i kostholdet ditt.

kilder:
Kommentarer er skrudd av for Spis disse 5 supermatvarene og opplev deres MANGE helsegevinster