Generelt

Ingefær – kilder, helsemessige fordeler, næringsstoffer, bruksområder og bestanddeler

Ingefær er den hornformede roten til ingefærplanten med en distinkt aroma og skarp smak som de fleste kjenner den til. Det er hjemmehørende i sørøst-Asia, ifølge WHFoods.com, og har blitt brukt i gamle asiatiske retter, og tradisjonell medisin. Ingefærrot har kjedelig brun hud som varierer i tykkelse, avhengig av rotens alder ved innhøsting. Avhengig av sorten, er kjøttet på ingefærroten enten gul, hvit eller rød, med en tverrstruktur og en sterk, unik krydret smak. Ingefær er også tilgjengelig i pulverform eller teform.

Den er hovedsakelig produsert i dag på Jamaica, India, Fiji, Indonesia og Australia.

https://naturalpedia.com/wp-content/uploads/2017/02/Ginger-Rood-Herb-Spoon-300x200.jpg

Kilde: Ginger – sources, health benefits, nutrients, uses and constituents at NaturalPedia.com

Liste over kjente næringsstoffer

According to Nutrition.HealthGrove.com:

  • Kalsium
  • Kobber
  • Kostfiber
  • folat
  • Jern
  • magnesium
  • mangan
  • fosfor
  • kalium
  • Protein
  • selen
  • natrium
  • Vitamin B1
  • Vitamin B2
  • Vitamin B3
  • Vitamin B5 (Pantotensyre)
  • Vitamin B6
  • Vitamin d
  • Sink

Medisinsk bruk for ingefær

Generasjoner av mennesker har brukt ingefær som naturlig medisin, på grunn av rotens robuste ernæringsprofil, så vel som den sterke, beroligende smaken. Krydderet er et av de eldste rettsmidlene i verden i henhold til OrganicFacts.net, og kan brukes i forskjellige applikasjoner.

Ingefær er kjent for å lindre kvalme, spesielt hos gravide og kreftpasienter som gjennomgår cellegift. Det er effektivt fordi det raskt kan tas opp av kroppen, og raskt returnere kroppen til sine normale funksjoner.

Det kan også brukes til å lindre smerter fra slitasjegikt, på grunn av forbindelser kalt gingerols som virker for å undertrykke betennelsesforbindelser før de har noen innvirkning på kroppen. Totalt sett er ingefærs betennelsesdempende egenskaper ideelle for å opprettholde sunne bein og ledd.

Det er også funnet at ingefær hemmer kreftfremkallende stoffer i tykktarmen, og forhindrer dermed tykktarmskreft. Noen studier viser også lovende koblinger mellom ingefær og reduksjon av svulster og kreftceller i eggstokkene.

Ingefær er også et kjent naturlig middel mot diaré, og har evnen til å motvirke magespasmer og eliminere gasser som forårsaker forstyrrelse i tarmen. Som et carminativ kan det også avlaste flatulens ved å hjelpe kroppen til å frigjøre gass og forhindre at den bygger seg opp igjen i magen. Det er bra for fordøyelsessystemet generelt, og inneholder forbindelser som gjør det lettere for kroppen å absorbere næringsstoffer fra maten. Det kan også bidra til å regulere høye sukkernivåer som kan forstyrre fordøyelsen.

Krydderet fremmer også avgiftning ved å indusere lett svette hos de som bruker det. Svette er en av måtene kroppen frigjør giftstoffer på. I tillegg er det funnet at svette har dermicidin, som bekjemper bakterier og reduserer bakterie- og virusinfeksjoner.

Ingefær er et effektivt middel mot menstruasjonssmerter, siden det hjelper med å redusere hormonet prostaglandin, som bidrar til menstruasjonssmerter hos kvinner. Prostaglandin induserer også feber og hodepine, noe som gjør ingefær effektiv mot disse symptomene også.

Det er flott for å gi lindring fra influensasymptomer. Smaken har en beroligende effekt på sår hals og tette kister.

Ingefær kan også hjelpe med:
 anemi
 åreforkalkning
 Kolera
 kolitt
 divertikulitt
 Høyt blodtrykk
 Hetetokter
 Leddgikt

Det er viktig å merke seg at ingefær kan stimulere frigjøring av galle fra galleblæren. De som lider av gallestein eller har en galleblæren, bør spørre lege før du inntar ingefær.

Kroppssystemer støttet av ingefær

Her er kroppssystemene som drar fordel av ingefær, i følge MedicalNewsToday.com:

 Ben og ledd
 Sirkulasjonssystem
 Fordøyelsessystemet
 Immunforsvar
 Lever
 Muskler
 Nervesystemet
 Luftveiene
 Milt

Måter å bruke ingefær på

Ingefær kan brukes på mange måter. Den sterke smaken skiller seg ut på egen hånd, og de som bruker den til medisinske formål tar ofte ingefær tydelig, som en te eller en tygging. De som ønsker å innlemme mer ingefær i kostholdet, kan prøve forskjellige oppskrifter som bygger på rotens unike smak. Oppskrifter på BBCGoodFood.com viser at ingefær kan innarbeides i smaksrike retter som gryteretter, varme salater og oppstekte retter, og det passer spesielt godt med kjøtt fordi det tilfører en smaksrik trøkk. Ingefær fungerer også i søte retter, for eksempel kake og klaffjakker. Ingefær kan til og med brukes til å smake hjemmebrygget øl.

Hvor du kan lære mer

Sammendrag

Ingefær gir lindring for kvalme.

Det kan også lindre leddsmerter og fremme sunne bein.

Ingefær er et effektivt diarémiddel og kan også brukes til å behandle flatulens.

Det er en kjent behandling mot influensa og forkjølelse.

Det kan gi lindring fra menstruasjonssmerter.

Ingefær fremmer avgiftning.

Ingefær er knyttet til forebygging av tykktarmskreft.

Kilder inkluderer:

WHFoods.com

Nutrition.HealthGrove.com

OrganicFacts.net

MedicalNewsToday.com

BBCGoodFood.com

Legg igjen et svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *