8 Grunner til å prøve aronia bær, en supermat som er bra for hjertehelsen din

Aronia bær er en utrolig supermat full av fordelaktige antioksidanter. Ifølge studier tilbyr bærene også mange helsemessige fordeler, for eksempel å øke hjertehelsen og senke […]

Kilde: 8 Reasons to try aronia berries, a superfood that’s good for your heart health

Antioksidanter og aronia bær

Aronia bær (Aronia melanocarpa), også kjent som chokeberries, er små, mørke bær. Bærene regnes som en av de rikeste kildene til planteantioksidanter, som eksperter mener er ansvarlige for de mange helsemessige fordelene forbundet med superfrukt.

Visste du at aronia bær kan tørke ut munnen? Indianere brukte ofte aronia bær som hjemmemedisin mot forkjølelse.

Bærene brukes ofte til å lage syltetøy, gelé, juice, puré, sirup, te og vin. Du kan kjøpe aronia bær friske, frosne, tørkede eller i pulverform.

8 Helsefordeler med aronia bær

Chokeberries høres ganske farlig ut, men bærene fikk dette uvanlige navnet fordi å spise dem kan tørke ut munnen.

Her er åtte grunner til å inkludere aronia bær i ditt vanlige kosthold:

Aronia bær er næringsrike

Aronia bær er fettfrie, kalorifattige og rike på kostfiber.

En porsjon med 28 gram aronia bær gir følgende næringsstoffer:

  • 13 Kalorier
  • 12 Gram karbohydrater
  • To gram fiber
  • To gram protein
  • Vitamin C (10 prosent av daglig verdi (DV))
  • Mangan (ni prosent av DV)
  • Vitamin K (fem prosent av DV

Bærene inneholder også folat, jern og vitamin A og E. Antioksidantene i aronia bær er avgjørende for din generelle helse fordi de kan bidra til å beskytte cellene dine mot frie radikaler.

Aronia bær er fulle av antioksidanter

Data tyder på at helsemessige fordeler av bærene er knyttet til antioksidantinnholdet. Sammenlignet med andre bær inneholder aronia bær flere antioksidanter som polyfenoler som hemmer skadelige frie radikaler i blodet ditt.

Ifølge en studie som involverte 30 frivillige, bidro det å ta aronia bærekstrakt til å redusere oksidativt stress forårsaket av antipsykotisk medisinering.

Aronia bær kan bidra til å forbedre hjertehelsen din

Antioksidanteffektene av chokeberries kan øke hjertehelsen din ved å ta opp forhold som høyt kolesterol og triglyserider, som begge faller under paraplyen av metabolsk syndrom. (Relatert: Studie: Forbruk av aronia bær øker hjertets helse og forbedrer kolesterolnivået.)

Data fra to studier om hjertehelseeffekter av bærene brukte chokeberry ekstrakt. Studiefunn viste også at det ikke var registrerte bivirkninger hos de som brukte ekstraktene.

Siden kosttilskudd ikke er regulert av Food and Drug Administration (FDA), bør du imidlertid kontakte en pålitelig helsepersonell for å finne riktig mengde for deg.

I den andre lille studien på 25 frivillige rapporterte forskere at å ta 300 mg av ekstraktet bidro til å redusere blodtrykket.

Aronia bær kan bidra til å redusere risikoen for kreft

Studier tyder på at antioksidanter er rike aronia berries can help fight certain cancers, spesielt brystkreft og tykktarmskreft.

Ifølge prøverør og dyreforsøk kan antocyaninene i bærene bidra til å stoppe tykktarmskreftceller fra å vokse. Forbindelsene reduserte cellevekst med minst 60 prosent i en studie.

Data har også vist at kvinner med brystkreft som tar bærekstraktet hadde redusert frie radikaler i blodet. Dette betyr at inntak av ekstraktet kan bidra til å redusere oksidativt stress på kroppen.

Aronia bær kan bidra til å øke organhelsen

Ifølge en dyreforsøk hjalp aroniajuice med å lindre symptomene og alvorlighetsgraden av leverskade hos rotter.

I en annen studie oppdaget forskerne at aronia bærjuice også kan bidra til å forhindre leverskader i utgangspunktet.

Resultater fra en dyreforsøk viste at saften bidro til å minimere alvorlighetsgraden av skader i mageslimhinnen hos rotter. Ytterligere studier kan bidra til å avgjøre om aronia bær gir de samme fordelene når de brukes på mennesker.

Aronia bær kan bidra til å styrke immunsystemet

Antioksidantnivåene i chokeberries kan støtte og øke immunsystemet ditt. Ifølge data hjelper ekstrakt fra bærene med å redusere skadelige bakterieaktivitet ved å «redusere produksjonen av en beskyttende biofilm.»

Funn fra menneskelige studier har også avslørt at inntak av aronia bær vil bidra til å redusere urinveisinfeksjoner (UTI) hos sykehjemspasienter. Forskere rapporterte at jo mer juice pasientene drakk, desto større ble reduksjonen.

I tillegg kan chokebær hemme kroppens frigjøring av inflammatoriske stoffer, noe som betyr at de kan bidra til å redusere risikoen for å utvikle sykdommer knyttet til betennelse.

En egen studie på mus viste også at aronia bærekstrakt kan bidra til å forhindre influensa.

Aronia bær kan bidra til å forhindre diabetes

Aronia bær kan bidra til å bekjempe diabetes ved å adressere insulinresistens i kroppen.

Chokeberries kan også bidra til å senke blodsukkernivået og forhindre fedme, samtidig som det forbedrer immunfunksjonen og reduserer betennelse relatert til diabetes.

Aronia bær kan bidra til å forhindre høyt blodtrykk

Høyt blodtrykk oppstår på grunn av arteriekontraksjon som tvinger blod til å strømme gjennom kroppen din under mer intens press enn normalt. Det ekstra trykket kan bli en permanent armatur i blodstrømmen fordi det betyr at arteriene dine vil ha problemer med å slappe av, noe som kan hindre blodstrømmen på lang sikt. Høyt blodtrykk kan også forårsake koronarsykdom.

I følge en studie fra 2013 og en studie fra 2015, aronia berries can help prevent high blood pressure ved å slappe av vevsfôret og senke blodtrykket.

Matlaging med aronia bær

Du kan kjøpe aronia bær i helsekostbutikker eller online, og du kan bruke rå eller pulveriserte bær til hjemmelaget syltetøy, puré og sirup. Hvis du ikke liker de munntørkende effektene av chokeberries, tilsett dem i smoothies eller juicer med andre næringsrike frukter som bananer eller jordbær og litt greener.

Here are more suggestions on how to use aronia berries:

  • Lag isbiter av chokeberry for vann med fruktsmak.
  • Legg dem i kaker, muffins eller paier.
  • Lag chokeberry havremelkaker.
  • Lag kanelruller med aronia bær.
  • Bake aronia bærmuffins.
  • Lag aronia bærsirup for å dryppe over is eller pannekaker.

Den typiske porsjonsstørrelsen er en teskje aronia bærpulver tilsatt juice, en smoothie eller en porsjon yoghurt. Inkluder antioksidantrike aronia bær i kostholdet ditt for å øke hjertets helse.

Visit Fruits.news for more information about aronia berries and other amazing superfruits.

Sources include:

EcoWatch.com

Healthline.com

SuperBerries.com

Tagged Under: alternative medicine, antioxidant, Aronia berries, chokeberries, food cures, food is medicine, fruit, functional food, heart disease, heart health, natural cures, natural medicine, phytonutrients, prevention

Relaterte innlegg

You May Also Like